Nem figyel a pr a városkommunikációra. Turóczi Gábor, Kreatív, 2002. december 19.
A gazdasági fejlődés előbb-utóbb lépéselőnyhöz juttatja azokat, akik
felismerik a városkommunikáció fontosságát – állítja Turóczi Gábor
kommunikációs szakember. Az európai szintű kommunikációs és
marketingirodák létrehozása alapvető ahhoz, hogy a város nagy hasznot
hajtó, piaci termékké váljon, sőt az előrelátó polgármesterek székét
akár több ciklusra is bebiztosíthatja. Az elmúlt
évtizedben Magyarországon inkább a fejlett városok vezetőire volt
jellemző, hogy a településmarketing eszközeivel tudatosan alakították
településimázsukat, erre pedig a verseny élesedése ösztönözte őket. Sok
magyar városban azonban még a kiadványterv is hiányzik, amely alapján
leporellók vagy szóróanyagok készülhetnének a város nevezetességeiről
vagy eseményeiről. Ahol pedig megvannak, változó a színvonaluk és
korlátozott a terjeszthetőségük. Önkormányzati sansz
A város integrált kommunikációjában az önkormányzaté a koordinátori
szerep. Egy település polgármestere vagy kormányzója akár több ciklusra
is hatalmon maradhat, ha európai szintű, modern és interaktív
kommunikációs csatornákat sikerül kiépítenie, amelyek biztosítják a
kölcsönös információáramlást a lakosság és az önkormányzat között. A
városi kommunikációs és marketingirodák a külvilág és a lakosság felé
is küldik az információkat amellett, hogy ellátják a város pr- és
marketingügyeit. Angliában és Németországban évtizedek óta sikerrel
működik ez a gyakorlat. A
városi szintű kommunikáció általában három dimenzióban zajlik: a helyi
médián, illetve az önkormányzati kulturális alapintézményeken
keresztül, valamint az egyéb kommunikációs lehetőségek segítségével. A
helyi médiának a rendszerváltás óta egyre fontosabb szerepe van a lakók
tájékoztatásában, ugyanis az embereket sokkal jobban érdekli a szűkebb
lakóhely sorsa, mint az, ami az országban összességében történik. A
legtöbb információt a városi lapból, a helyi tv-ből és rádióból szerzi
a lakosság, bár néhol fontosabb szerepet tölthet be a személyes
(face-to-face) kommunikáció. A képviselő-testület és a városháza
munkáját illetően háttérbe szorulnak a regionális és országos adók,
valamint sajtótermékek. Több
önkormányzat végez vagy végeztet országos sajtófigyelést és
sajtóelemzést a városról megjelent hírekről és tudósításokról (a
polgármester és a képviselő-testület tagjainak nyilatkozatairól vagy
például a velük készített riportokról, interjúkról). A tudatos
sajtópolitika azért fontos, hogy az önkormányzat visszajelzést kapjon a
város imázsának alakulásáról, valamint hogy lehetőség szerint elérje a
két fő, országhatáron belüli célcsoportját: a turistákat és a
befektetőket. A sajtókapcsolatokon kívül az idegenforgalom, az online
kommunikáció, a sportesemények és az eseménymarketing eszközei is
hatásosak az elérésükhöz. Az
önkormányzatok egyéb kommunikációs megmozdulásai közé tartoznak a
lakossági fórumok, a képviselő-testületek tagjainak beszámolói a
választókerületben, a fogadóórák, a tájékoztató kiadványok, a brosúrák,
valamint a fórumok és eszmecserék a helyi vállalkozók, vállalatok
részvételével. Kapcsolódási pontok Az
önkormányzatokat segíthetik más helyi alapintézmények, például a
művelődési központok, egyéb marketingirodák, a könyvtárak, az
információs központok vagy olyan intézmények, mint például az
állatkertek. Mindezeknél lehetőség van arra, hogy a városi vezetés
plakátot helyezzen el az épületeikben, vagy rajtuk keresztül akár
célirányos DM-leveleket is eljuttathatnak egyes munkahelyekre,
forgalmas szolgáltató és kereskedelmi egységekbe vagy a
magánszemélyekhez. Az
iskolákban és néhány munkahelyen eredményesen működik a személyes
kapcsolatokra épülő szervezőmunka. Sok helyen van saját információs
iroda az egész országra kiterjedő információs adatbázissal, ingyenes
turisztikai kiadványokkal. Ezek az intézmények szervezhetnek lakossági
fórumokat, közmeghallgatásokat, választási tájékoztatókat, valamint
megrendezik és lebonyolítják a városi és állami ünnepeket. Az
irodákban az érdeklődők információt kaphatnak az önkormányzat
tevékenységéről, összetételéről, valamint elérhetőek az önkormányzati
rendeletek, határozatok, jegyzőkönyvek és pályázatok. Ugyanott friss
információkat szerezhetnek a városról, a helyi rendezvényekről, a helyi
intézményekről, az önkormányzati alapintézményekről és civil
szervezetekről, a város kulturális, sport-, rekreációs, vendéglátási és
szórakozási lehetőségeiről, a helyi médiáról, az idegenforgalmi
politikáról, valamint a város marketing- és pr-tevékenységéről is. Sok
esetben az iroda koordinálja a város online kommunikációját. Fontos,
hogy a kommunikáció interaktív legyen. A „panaszdobozokon” keresztül az
önkormányzathoz eljuttathatók a panaszok és sérelmek, az
„ötletdobozokba” pedig érkezhetnek javaslatok a város kommunikációs és
pr-tevékenységét illetően. Hasznos lehet, ha az irodában működik egy
’call center’, vagy egy ingyenesen hívható telefon. Idegenforgalom
A helyi hungaricumokra – az országszerte ismert szalámira, kolbászra,
csipketerítőre, hímzésre, csípős paprikára, káposztára – jól lehet
támaszkodni a kommunikáció során, hiszen kuriózumnak számítanak. A
termékeket be lehet mutatni országos élelmiszeripari szakkiállításokon
vagy rendezvényeken, ahol akarva-akaratlanul szóba kerül a város neve
is, sőt akár rövidfilm is készülhet a településről, amely az országos
televíziós csatornákon adásba kerülhet. Több városban már évek óta
működnek olyan rendezvények, amelyek csak arra a településre jellemzőek
(X. Y. Napok, X. Y. Hetek, X. Y. Várjátékok vagy Tavaszi Fesztivál). Több
város részt vesz az „Utazás” nemzetközi kiállításon, a Budapesti
Nemzetközi Vásáron (BNV), és eljuttatja szórólapjait, kiadványait
nyugat-európai idegenforgalmi vásárokra is, valamint információt ad az
utazási irodáknak. Az idelátogató külföldieket idegen nyelvű
szórólapokkal, térképekkel és egyéb kiadványokkal tájékoztatják. A
városok ezenkívül részt vesznek különböző idegenforgalmi rendezvényeken
(kiállítással, filmmel, előadással), valamint próbálnak bekapcsolódni
különböző országos turisztikai, idegenforgalmi szervezetekbe is. Az
idegenforgalom kommunikálása érdekében gyűjtik és eljuttatják a Nemzeti
Turisztikai Adatbankba a település és a térség turisztikai kínálatának
és rendezvényeinek adatait. A kommunikációban partner lehet az országos
média, ahol híreket és célirányos hirdetéseket helyeznek el a városok.
A települések általában szorosan együttműködnek különböző utazási
irodákkal, szervezetekkel és online utazási portálokkal. (többek közt
Magyar Turizmus Rt., Utazási Irodák Szövetsége, Falusi Turizmus
Centrum, travelport.hu, utazas.lap.hu, tura.lap.hu, nu.hu, fesztival.hu
oldalak). Országhatáron kívülre Egy-egy
település külföldi célcsoportjába elméletileg mindenki beletartozik,
aki valamilyen módon bekapcsolódhat a város „áramkörébe”, például
átutazik rajta, beszélget valakivel, aki onnan való vagy részt vesz
valamilyen, a települést érintő döntés meghozatalában. A nemzetközi
kommunikáció épülhet kifejezetten a testvériskolai vagy testvérvárosi
kapcsolatokra, a külföldi sajtópolitikára és eseménymarketingre, a
sportkapcsolatokra, az idegenforgalomra, az online kommunikációra, vagy
a külföldi befektetésösztönzésre is. A testvérvárosi kapcsolatok
például felbecsülhetetlen értékkel bírnak. Elősegítik a lakosok
kapcsolatteremtését, közreműködnek a gazdasági és kereskedelmi
kapcsolatok kiépítésében, lehetőségeket adnak a közigazgatási
szakismeretek kölcsönös megismerésében a tűzoltóság, a közrend és a
közbiztonság területein. Segítik azt is, hogy bővüljenek a városok
közti egészségügyi, szociálpolitikai és sportkapcsolatok. Mindezek
együttesen támogatják az idegenforgalom kialakulását. A
nemzetközi sajtókommunikáció is fontos, bár nem mindegy, hogy az
önkormányzat maga generálja-e a híreket, vagy pedig egy megtörtént
eseményre reagál a média. A régióba irányuló program- és kulturális
turizmus fejlesztésének érdekében egy művelődési központ vagy egy
integrált kommunikációs iroda például tehet lépéseket. A kommunikáció
kiterjedhet a művelődési központ vagy iroda által szervezett és az
önkormányzat által támogatott kulturális, művelődési és szórakoztató
rendezvényekre, eseményekre és a helyi látványosságokra, kuriózumokra. Nagyon
sok, a városokról szóló információt közvetítenek azok a sportolók, akik
nemzetközi sporteseményeken vesznek részt, ezért a nemzetközi
sportkapcsolatok szintén marketinglehetőségeket nyitnak a települések
számára. Végül
pedig fontos a külföldi befektetés ösztönzés is, amelyben például
külföldön tartott események megszervezésével segíthetnek a külföldi
kereskedelmi és iparkamarák, a Magyar Befektetési és
Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH) és egyéb befektetés ösztönző
szervezetek. Online
Bár sok város sok közintézményének és civil szervezetének van weboldala
az Interneten, ám ezek egy része szét van szórva a világhálón, nem
frissül kellőképpen, hiányos és esetenként félrevezető adatokat
tartalmaz. Kevés
példa akad itthon az online pr-tevékenységre, és a városok most
ismerkednek az elektronikus pr-lehetőségeivel, és gondolkodnak azon,
hogy költsenek-e rá pénzt. A települések weboldalán kevés a
sajtóközlemény, pedig ha több lenne, akkor az újságírók igényeik
szerint kiszolgálhatnák magukat tudnivalókkal, és ez a város sajtó- és
pr-munkatársait is nagymértékben tehermentesítené. A
legfőbb követelmények egy város weboldalával szemben, hogy nívós,
designos legyen, és ha megoldható, flash-es technológiával készüljön.
Fontos, hogy átlátható legyen a linkszerkezet, az interaktivitás
(fórumok, vendégkönyvek, posta, szavazások), és a gyors letölthetőség.
Praktikus, ha a tartalomhoz több nyelven is hozzá lehet férni. A
weboldalakat nemcsak tájékoztatásra, hanem marketingkommunikációra is
fel lehet használni. A helyi vállalkozásokat az önkormányzatnak meg
kell győznie arról, hogy egy város weboldalán szerepelni
presztízsértékkel bír. Város-arc-kép Arculat
alatt egy cég kifelé és befelé irányuló önábrázolását és magatartását,
megnyilvánulásainak megtervezett, tudatosan és folyamatosan használt
összetevőit értjük. Az arculat nem egyenlő a vizuális arculattal – a
designnal –, hiszen ez utóbbi csupán az arculat egyik alkotórésze. A
város imázsa attól függ, milyen arculati benyomások alakulnak ki a
településről az emberekben. Egy adott város arculatát
meghatározzák „kommunikációs adottságai”, azaz a történelmi hátterének
„jolly jokerei”, földrajzi és természeti viszonyai, idegenforgalma,
helyi identitástudata, a helyi sporttevékenység, a városi gazdálkodás,
valamint a természetes és épített látnivalók és a nevezetességek. Egy
település kommunikációs tevékenysége ezek alapján jellemezhető, de ami
még fontosabb, ezekre alapozva lehet felépíteni a város lehetséges, új,
európai színvonalú kommunikációs stratégiáját. Egy település nemzetközi marketingjének célcsoportja külföldi potenciális látogatók, turisták üzletemberek külföldi befektető és gazdasági szervezetek kormányzati szervezetek a sajtó képviselői a testvérvárosok lakossága, vállalkozói, civil szervezetei és politikai döntéshozói a helyi média a magyarországi utazási portálok, irodák, amelyek külföldre ajánlanak ki anyagokat Magyarország városairól és térségeiről külföldre irányuló szakmai kiállítások. Az önkormányzati kommunikáció célcsoportjai a lakosság (a szegmens tovább bontható többek között diákokra, nyugdíjasokra, munkanélküliekre vagy például kisgyermekesekre) a helyi üzletemberek és vállalkozók a helyi civil szervezetek és alapítványok az önkormányzati alapintézmények (óvodák, iskolák, egészségügyi intézmények, könyvtárak vagy művelődési házak) a helyi média. Turóczi Gábor Városból city. Nem figyel a pr a városkommunikációra, Kreatív, 2002. december 19. A szerző kommunikációs szakértő.
|